"Op de ideale school valt iedereen op en valt niemand uit" - interview voor Zosja

Van dit interview voor Zosja kreeg ik zo veel energie. Nicole Hanegraaf vertelt aanstekelijk over hoe zij de passie bij leerkrachten en schoolleiders wil aanwakkeren.

‘Onderwijs moet van betekenis zijn voor leerling, leerkracht en samenleving.’ Na 25 jaar als leerkracht en schoolleider te hebben gewerkt, wil Nicole Hanegraaf een verbindende en inspirerende rol spelen binnen het onderwijs. Ze schrijft een boek en zette het platform van-Binnenuit op. ‘Er gebeurt veel moois op verschillende scholen, er zijn mooie vernieuwende bewegingen. Ik wil die vlam aanwakkeren, mensen verbinden, zodat we elkaar kunnen inspireren.’

Lees verder op Zosja…

Het heeft zo zijn voordelen om te worden opgegeten

Deze week gingen de Nederlandse taallessen bij ‘Het Verhalenatelier’ in Amstelveen over ‘huis-dieren’. Het leverde interessante vragen en gesprekken op…

IMG_20190520_162253.jpg
IMG_20190518_131650.jpg

Welke dieren willen we in huis? En welke niet? Zijn muizen of spinnen huisdieren? En een wolf?

IMG_20190518_122346.jpg

En wat zijn de huizen van dieren? Ons konijn heeft een konijnenhok én een konijnenhol.

IMG_20190518_105322.jpg

We lezen een tekst over de verschillen tussen de wolven en honden.

IMG_20190518_143537.jpg

Daarna beantwoorden vragen: hebben we de tekst goed begrepen?

img_4217.jpg

Muis en eend hebben een bijzonder huis: de buik van een wolf...

Door het lezen van het prentenboek ‘De wolf, de eend en de muis’ leren we allemaal nieuwe woorden. En kijk: opgegeten zijn heeft best voordelen. Eend en muis hebben het namelijk erg gezellig in de buik van de wolf. Ook dat levert weer interessante gesprekken op.

Tot volgende week!

Laten we verzamelen: letters, woorden en schatten

‘Ik verzamel mooie stenen!’
‘En ik spaar Lego!’
De wekelijkse Nederlandse taallessen voor basisschool-kinderen gingen vandaag van start. Alles stond in het teken van sparen en verzamelen. Via dit thema leerden we nieuwe woorden kennen, oefenden we met letters, maakten we taalopdrachten en lazen we teksten.

IMG_20190511_154934.jpg

Vandaag gaan we verzamelen. Ik heb de letters van dit lange woord alvast verzameld…

IMG_20190511_101412.jpg

Laten we eens de letters van onze namen verzamelen. Hé, daar kun je ook andere woorden mee maken…

IMG_20190511_112707.jpg

Wat een verzameling letters… Waar kun je nog meer letters verzamelen? Ik zie wel eens letters in de wolken of op straat…

IMG_20190511_122154.jpg

‘Kijk de h!’
’En hier een m!’

Elke les krijgen de kinderen een boekje met verhaaltjes en opdrachten over het thema. Aan de hand van dit boekje kunnen ze thuis aan hun ouders laten zien wat ze tijdens de les hebben gedaan, zodat ze de nieuw geleerde woorden nog eens herhalen. Ook staan er opdrachten in die ze thuis af kunnen maken.

IMG_20190511_120852.jpg

Laten we eens woorden verzamelen over school. Wat doe je allemaal op school?

IMG_20190511_132753.jpg

Je kunt ook schatten verzamelen, zoals schelpen, stenen, bijzondere briefjes, takjes in de vorm van een letter, een zacht stukje stof… Doe je ogen maar eens dicht, dan haal ik 2 dingen weg. Wie weet wat er weg is?

IMG_20190511_142758.jpg

Wat kun je nog meer verzamelen of sparen? Mooie plaatjes, en ook geld natuurlijk!


’Wie heeft een spaarvarken?’
‘Ik heb geen varken’
’Heb je wel een spaarpot waar je geld in bewaart?’
’Ja, die heb ik!’
’Hoe ziet die er uit?’
’Als een giraffe. Ik heb een spaar-giraffe!’

IMG_20190511_125529.jpg

Laten we zelf ook wat schatten zoeken…

IMG_20190511_125425.jpg

‘Kijk wat ik hier vind!’

IMG_20190511_125815.jpg

Alle verzamelde schatten gaan in ons eigen schattenzakje en mogen mee naar huis. Zoek je thuis verder naar bijzondere schatten? Neem je volgende keer een bijzondere schat mee, om ons er iets over te vertellen?

Met de lesgroep van kinderen uit groep 3 en 4, lees ik wekelijks teksten om te oefenen met begrijpend lezen. Dit keer gaat het over een nest. Want in de lente verzamelen vogels ook: takjes voor hun nest. Nadat we de tekst hebben gelezen, stel ik vragen over de tekst.

De volgende les heeft een nieuw thema, waarbij veel woorden van vandaag opnieuw worden gebruikt in een andere context. Bij het uitbreiden van woordenschat is herhaling tenslotte belangrijk.

En we zullen dan leren dat je zelfs ‘moed’ kunt verzamelen…

Leuk dat jullie er waren. Tot volgende week allemaal!