‘Ik verzamel mooie stenen!’
‘En ik spaar Lego!’
De wekelijkse Nederlandse taallessen voor basisschool-kinderen gingen vandaag van start. Alles stond in het teken van sparen en verzamelen. Via dit thema leerden we nieuwe woorden kennen, oefenden we met letters, maakten we taalopdrachten en lazen we teksten.
Elke les krijgen de kinderen een boekje met verhaaltjes en opdrachten over het thema. Aan de hand van dit boekje kunnen ze thuis aan hun ouders laten zien wat ze tijdens de les hebben gedaan, zodat ze de nieuw geleerde woorden nog eens herhalen. Ook staan er opdrachten in die ze thuis af kunnen maken.
’Wie heeft een spaarvarken?’
‘Ik heb geen varken’
’Heb je wel een spaarpot waar je geld in bewaart?’
’Ja, die heb ik!’
’Hoe ziet die er uit?’
’Als een giraffe. Ik heb een spaar-giraffe!’
Met de lesgroep van kinderen uit groep 3 en 4, lees ik wekelijks teksten om te oefenen met begrijpend lezen. Dit keer gaat het over een nest. Want in de lente verzamelen vogels ook: takjes voor hun nest. Nadat we de tekst hebben gelezen, stel ik vragen over de tekst.
De volgende les heeft een nieuw thema, waarbij veel woorden van vandaag opnieuw worden gebruikt in een andere context. Bij het uitbreiden van woordenschat is herhaling tenslotte belangrijk.
En we zullen dan leren dat je zelfs ‘moed’ kunt verzamelen…
Leuk dat jullie er waren. Tot volgende week allemaal!